úterý 1. března 2016

Alenčina cesta do podvědomí a co tam našla

Píši diplomovou práci. A v souvislosti s ní se mi do rukou dostala kniha, kterou si jednou pořídím. Až budu víc při penězích, tedy. Jedná se o knihu nakladatelství Arbor Vitae Jan Švankmajer, Možnosti dialogu / Mezi filmem a volnou tvorbou

Z cyklu Velký dobrodružný román, 1997-1999, koláže, 19x13 cm


Znáte příběh Lewise Carrolla Alenka v kraji divů? A znáte Jana Švankmajera?


Jan Švankmajer, narozený 1934 a žijící v Praze, je podle anotace v knize jednou z nejoriginálnějších osobností světového filmu. Jeho dílo ovlivnilo například Davida Lynche nebo Quentina Tarantina. Možnosti dialogu vyšly v roce 2013, jedná se o velice podrobnou monografii života a především díla Jana Švankmajera, kniha se mimo jiné chlubí tím, že podrobnějším a obsáhlejším materiálem nikdo jiný nedisponuje. A když se podívám, jak je kniha obsáhlá a zpracovaná, ani v nejmenším o tom nepochybuji.

Desky knihy

Možnosti dialogu systematicky třídí dostupné informace a dívají se na Švankmajera jako na filmaře, výtvarníka, experimentátora, grafika, scénografa, básníka a surrealistu - všechny tyto složky Švankmajerova života dávají dohromady, nachází mezi nimi souvislosti a podrobně mapují veškerou jeho tvorbu a život.

Takhle se to má dělat, desky knihy ještě jednou.

Monografie je pojatá chronologicky, což je fajn. Nad to v ní jsou ještě eseje o vybraných dílech Švankamjera a obsahuje také "Malou antologii textů". Kvůli čemu ale tuhle knihu chcete? Kvůli reprodukcím! V knize jich je hrozně moc, na 415 reprodukcí jeho tvorby - najdete tu scénografii, grafiky, kresby, asambláže, objekty, screeny z filmů, básně... A další a další věci.

Poznámka pro Derpette: A kniha má nádherný i papír, poměrně těžký, silnější gramáž, hladký, ale matný, listy jsou potištěné jemnou barvou, protože podle barev stránek se pak v knize můžeš orientovat, rozlišují oddíly. A tisk je super duper kvalitní. Takhle to má vypadat!

Kdybych měla říct, proč si Jana Švankmajera vážím já osobně, tak hlavně kvůli jeho filmové animované tvrobě. Pamatuju si, jak jsem ještě za školní docházky na střední škole šla na projekci filmového klubu, kdy tehdy promítali film Něco z Alenky. Odcházela jsem z kina naprosto zamilovaná do vizuální stránky filmu. A teď se k němu vracím. K jeho animovaným filmům, k Alence a k jeho dalším animacím. Jsem poněkud dospělejší, než jsem byla na střední škole, a zamilovanost vystřídal vhled do jeho díla a obdiv. Stále miluju jeho objekty. Jakési mísení podvědomých pudů a myšlenek, mísení strachu a sexuality, horrorru a nevinnosti. Tohle všechno Švankmajer má, tohle všechno se mísí v jeho objektové (a nejen v objektové) tvorbě. Zvířata, hračky, smrt, sexuální symboly...  Však se sami podívejte, nafotila jsem pro vás některé reprodukce, najdete výše a níže.

Znáte jeho dílo a osobnost? Co říkáte na jeho Alenku? A co říkáte na jeho uměleckou tvorbu?

Detail desek knihy.

Křivě vyfocená předsádka.

Ekologická katastrofa, 1967, objekt, 51x88x29 cm


Et cetera, 1966, akvarel, papír, 100x70 cm

Lekce Faust, 1994, film

Androgyn, 1990, loutka - objekt, 97x77x14 cm

Pásovci, 2012, objekt, 97x80x25 cm

Z cyklu Černá a bílá jezera, 2007, 50x34x12 cm



Z cyklu Přírodopis, Tab. 9, Félánka oidipská, ručně kolorovaný lept, 70x50 cm

Z cyklu Velký dobrodružný román, 1997-1999, koláže, 19x13 cm

Falešná želva II, 2008, objekt, 72x65x52 cm

Bílý králík, 1987, objekt z filmu Něco z Alenky, 77x90x110 cm

Přírodopisný kabinet II, 1972, objekt, 38x86x26 cm

Tabule XIV, 1966, objekt, 75x95x20 cm

Tohle jsou iliustrace k japonskému vydání knihy Lewise Carrolla: Fushigi kuni no Arisu (Alenka v kraji divů) a Kagami no kuni no Arisu (Za zrcadlem a co tam našla), 2006, koláže. Jakmile zjistím, kde se ta kniha dá sehnat, chci ji!




Švank-meyers Bilderlexikon (technika), Tab. 1, 1972, koláž, 44x33 cm


Opět - screenshoty z filmu Něco z Alenky, 1987

A tady máte trailer na Něco z Alenky, moji srdcovku...

Žádné komentáře:

Okomentovat